Jeaninas fem veckor i Sydamerika

Sist ut i vår serie Flytta utomlands får vi följa med Jeanina på en fem veckor lång resa runt i Sydamerika.

Jag har rest flera gånger under mitt liv, men förra våren gjorde jag en resa jag säkerligen kommer att minnas. Jag hade länge önskat åka på en längre resa och på vintern bestämdes att det skulle bli fem veckor runtresandes i Sydamerika.

Vi började med att laga en lista över några ställen vi definitivt ville se, och utgick från det. Slutligen bestämde vi oss för att flyga till Buenos Aires i Argentina och sedan flyga hem från Rio de Janeiro i Brasilien. Vi hade funderat på hur vi skulle resa mellan dessa ställen, men vi lämnade allt ganska öppet och viktigaste kriteriet blev att hinna till Rio före flyget hem.

Jag var själv ganska nervös inför resan. Det var mycket att fundera på och att komma ihåg; allt från hur många saker man kan ta med sig till att reda ut reseförsäkringar och valutor. Jag var även lite orolig för språket; ingendera kunde spanska för att inte ens tala om brasiliansk portugisiska. Varken jag eller min resekumpan Joakim kände heller så många som varit till Sydamerika, så det kändes spännande att åka till ett ställe som var lite mer okänt.

Det blev ofta att gå långa sträckor även med väskan på ryggen, så det var viktigt att packa lätt. Här går Joakim med all egendom han hade med sig på ryggen.

Vi reste först till Buenos Aires, som menade att först flyga till Storbritannien och därifrån ta ett över 13 timmars flyg fram. Jag behöver troligtvis inte poängtera att vi var väldigt slut då vi kom fram och första dagen gick till att försöka orka med jet laggen. Resten av tiden i Buenos Aires var underbar och gick åt till att äta gott och lära känna staden.

Vi bestämde oss för att fortsätta över till Uruguays sida med båt från Argentina. Vi åkte genom hela Uruguays kust och nästa ställe valdes oftast baserat på rekommendationer eller intressanta ställen som dök upp i sökningar. Bussbiljetter köptes dagen före och nästa dag var vi redan på väg!

I Uruguay hade jag oturen att bli sjuk och hamnade åka till sjukhuset. Det var svårt att kommunicera då jag hade ont och ingen talade bra engelska, men alla var förstående. Slutligen fick jag medicin via dropp, men det visade sig att jag var allergisk mot medicinen. Detta resulterade i en allergisk reaktion och en till dropp. Allt ordnade sig ändå på bästa sätt och efter att andra droppen började påverka satt vi även och skrattade åt min otur. Här blev jag påmind även om hur viktigt det är att ha reseförsäkring!

Efter att jag frisknat till lite grann kunde vi fortsätta vår resa i Uruguay och efter det till Brasilien. På Brasiliens sida hade vi ett tydligt mål som var Iguazu falls. Dessa vattenfall hade vi läst om i förväg och de var otroliga!

Iguazu falls

Under vår resa åkte vi mest buss. Bussarna i Sydamerika var otroligt bra och efter att vi rest några gånger lärde vi oss att det var värt att lägga en extra slant på bussresorna, eftersom det var stora skillnader på de fyra olika bussklasserna. Längsta bussresan vi gjorde var 18 timmar. Bussarna stannade nu och då även om vi fick ofta vara rädda för att ha missförstått hur långa pauserna skulle vara, eftersom allt gick på spanska. Ganska snabbt lärde vi oss hur allt fungerade.

Efter Iguazu åkte vi till några öar i Brasilien. Den första av dem, Ilha do Mel, var en liten ö där huvudvägen var stranden. På kvällen fick man ha ficklampa med sig, eftersom det inte fanns belysning annat än på de några restaurangerna och butikerna som fanns på ön. Det var en spännande upplevelse att vara så utanför; inte ens nätet fungerade på denna ö nästan alls.

Soluppgång på Ilha do Mel. Vi steg upp tidigt och vandrade i mörkret till en kulle vi hittat tidigare för att se solen gå upp.

Under vår resa hann vi uppleva mycket. Vi snorklade, vandrade genom djungel, såg på fotboll på Maracana i Rio och provade på ny mat, för att nämna några saker. Vi mötte även på motgångar som då båten vi åkte med till en av öarna plötsligt gick sönder ute på havet mitt i en storm, eller då vi under våra sista dagar satt inlåsta på hotell för att borgmästaren av Rio hamnade förklara krisläge i hela staden på grund av regn. Som sagt; vi hann uppleva massor och alla upplevelser, både bra och lite sämre, gjorde resan till en sådan jag alltid kommer att minnas. Man brukar väl saga att de bästa berättelserna kommer från de gånger då allt inte gått som planerat.

Vandring genom djungeln i 34 graders hetta. Vi fick höra just före vi gick iväg att ön var känd för ormar. Vi lånade käppar som kunde användas till att skrämma bort dem. Det var inte den mest avslappnade vandringen.

Under resan träffade vi också på underbara människor, delvis för att vi bodde halva tiden på hostell, men även på grund av att de lokala var så otroligt hjälpsamma. Man kunde ju se ganska snabbt att vi var turister (märk det ljusa håret och blågrå ögonen) och våra förvirrade miner syntes säkerligen flera kilometer ifrån. Det fanns alltid någon som ville sträcka ut en hjälpande hand.

Dessa 5 veckor kommer att definitivt alltid höra till några av de bästa jag varit med om. Jag hade otroligt kul och lärde mig även mycket. Någon vacker dag tanker jag åka och utforska resten av Sydamerika.

Ifall du funderar på att åka iväg har jag bara två ord åt dig: gör det! Om allt går som de ska har du en otroligt fin resa och om inte (för sällan går allt helt som planerat) så kommer du att ha otroliga berättelser du kan dela med dig.