Alexanders utbyte i Innsbruck, Österrike

När jag blev tillfrågad ifall jag vill skriva ett blogginlägg om mitt utbyte så tänkte jag att det kan vara roligt och samtidigt en möjlighet för mig att reflektera över mitt halvår i Österrike.

Mitt namn är Alexander och jag spenderade ett halvt år i Österrike på utbytesstudier. Detta var på mitt andra år som magisterstuderande på Hanken. På våren 2019 fick jag bekräftat att jag blivit antagen som utbytesstudent till Innsbrucks Universitet. På sommaren fick jag bekräftat mitt boende, även om utbytet började först i oktober. Det gäller att vara ute i god tid och fråga studiehandledaren om information ifall man planerar ett utbyte, dom hjälper gärna.

Bilden till höger är tagen från mitt rum på studentboendet med utsikt över Patscherkofel, en närbelägen skidort.

Förberedelserna är en viktig del av hela utbytet om än en ganska tråkig del. Ju bättre man förbereder sig desto smidigare förlöper allting sen när man skall åka iväg, så det lönar sig att börja planera i tid.

I mitten på september i fjol åkte jag iväg till Innsbruck, en helt obekant stad för mig men tack vare att jag bodde i ett studentboende så fick man snabbt nya bekantskapskretsar. Det fanns flera studentboenden i staden, vi bodde ungefär 250 studeranden där fördelat på sex våningar.

Detta var en vanlig syn i köket, överfullt och många kockar, lite stökigt ibland med det här var nog en stor del av mitt utbyte och också en av de bästa sakerna, att göra mat med alla härliga människor. Här ordnade vi internationella middagar och testade på olika slags maträtter från olika länder och kulturer. Här har vi 10 nationaliteter representerade, bilden är från en födelsedagsmiddag i studentboendet.

Jag lärde känna massa människor i just detta kök, och om du är som mig så du tycker om att lära känna andra och kulturer så kommer du att trivas på studentboende. Dock kan jag rekommendera att skaffa ett eget rum, om du uppskattar att ha lite eget lugn ibland.

Detta är Chiara, Bruno och Sofia, såhär lycklig blir man av att ha en hel tiramisu framför sig. Bruno är från Brasilien och hade aldrig sett snö förrän han kom till Österrike, han började åka snowboard under utbytet och älskade det, vi blev väldigt goda vänner under utbyteshalvåret dels tack vare det gemensamma intresset.

Innsbruck var mitt självklara förstahandsval för att det är mitt i Alperna och eftersom jag älskar att åka snowboard så var detta perfekt. Innsbruck brukar kallas ”Capital of the Alps” alltså Alpernas huvudstad om man översätter till svenska.

Det är ett bra läge om man tycker om utförsåkning, med många skidorter i världsklass på en timmes resas avstånd och det finns bra bussförbindelser. Säsongen startade redan i oktober, efter säsongstart så åkte vi till någon skidort varje dag vi hade möjlighet.  En typisk dag började med att morgonmål, sen möttes vi upp ett gäng utanför studentboendet för att ta bussen. Sen åkte vi till lunchtiden och sedan fortsatte vi några timmar till. Tillsammans med dom som bodde på samma våning brukade vi göra middag tillsammans efter en dag i backen.

Innsbruck är huvudort i förbundslandet Tyrolen som gränsar till Italien och Schweiz i söder och Tyskland i norr. Det är centralt beläget i Europa så härifrån är det lätt och smidigt att resa ut i övriga Centraleuropa. Det är relativt förmånligt att resa med lågprisbussbolag, och ifall man bara skall ta sig till grannlandet så är det inte alls länge att resa med buss.  Under mitt utbyte så besökte jag bland annat Italien, Schweiz, Tyskland, Tjeckien och Ungern.

I slutet av september mötta jag upp två av mina vänner i München, vi spenderade två dagar där med turistande och Oktoberfest besök.

Som traditionen påbjuder så hade vi skaffat rutiga skjortor och hängslen (men dock hade vi inga Lederhosen, men nåja kanske smalt vi in ändå, eller ser man månne att vi är turister? München och Oktoberfest kan rekommenderas!

Mina kompisar kom och sov över hos mig och spenderade dagarna med att vandra när jag hade föreläsningar. Till veckoslutet bestämde vi oss för att hyra bil och köra över till Italien, med Lago di Braies som destination. Att köra bil i dessa landskap var en bra idé. det var hisnande vackert. Vi ställde in GPS:en så att den styrde oss in på småvägar för att undvika vägtullar, det gjorde att vi fick se mycket mera av landsbygden. Vi körde på små och kurviga vägar, med långa gröna slätter var kor gick fritt, och vi körde förbi många små byasamhällen med massor av fina alpstugor.

Här är jag tillsammans med Emil framför Lago di Braies, en insjö i norra Italien som är en väldigt populär turistattraktion.

Förutom matlagning, resande och snowboardåkning så hann jag nog studera också. Akademiska läsåret började oktober och vinterperioden sträcker sig till mitten av februari. På så vis inte helt synkade med det finländska systemet.  Utöver det så är jag nöjd med mitt val av studieplats för utbytet och det kändes som att undervisningen höll samma nivå som hemma i Finland, med undantag för någon enstaka kurs.

Oavsett så tror jag inte att kurserna och kursinnehållet är det viktigaste när man åker på utbyte. Dessa möten med alla människor har gett mig perspektiv på mycket, hur saker och ting kan fungera annorlunda. Det kan handla om väldigt små och vardagliga saker men ändå vara ögonöppnande. Detta halvår har gjort mig rikare på mycket minnen och gett mig vänner för livet.

Till dig som funderar på att åka på utbyte så vill jag bara säga, ta tillfället i akt. Oavsett om du just har börjat studera eller är i slutskedet av studierna, åk iväg om du har möjlighet.